Je hebt een prachtige (nieuwe) website, maar mist toch nog wat inhoud op sommige pagina’s. Hoe kun je de site het best vullen met blogs, SEO (Search Engine Optimization) teksten en andere content? Eén mogelijke optie is zelf de inhoud schrijven. Daarnaast kun je een tekstschrijver inhuren, maar is dit eigenlijk wel nodig? Hier nemen we vier redenen onder de loep waarom je geen schrijver in zou huren. Wegen de nadelen op tegen de voordelen?
Iedereen kan schrijven, toch?
Je hebt het vast wel eens gehoord: iedereen kan schrijven. Hoewel dit in theorie waar is – met uitzondering van enkele gevallen – ligt het in de praktijk toch ingewikkelder. Natuurlijk is iedereen in staat om iets op papier te zetten. Misschien lijkt het alsof een SEO- of marketingtekst heel gemakkelijk op te stellen is. Sommigen denken wellicht dat een tekst zo uit de mouw geschud kan worden. De vraag is echter ook of het resultaat aan de gewenste kwaliteit voldoet. Hoe goed iemand kan schrijven, is toch echt belangrijk. Er komt bij copywriting namelijk meer kijken dan je misschien zou vermoeden.
Voor pure SEO-teksten maakt de kwaliteit niet uit
Misschien heb je gehoord dat de kwaliteit van SEO-teksten niet uitmaakt. Sommige mensen zeggen dat het er alleen om gaat dat je content op je website hebt. Hoe de inhoud van een tekst is, zou volgens hen niets uitmaken. Om die reden zou je kunnen besluiten om zelf de standaard teksten te schrijven. De kwaliteit van de content is echter niet het enige dat telt. Wist je bijvoorbeeld dat zoekmachines veel regels hebben voor de inhoud van webpagina’s? Er komen steeds nieuwe regeltjes bij en eisen worden scherper. Tegenwoordig kijkt Google zelfs of een tekst prettig leesbaar, grammaticaal correct en origineel is. Het kan lastig zijn om alle SEO-voorwaarden goed te kennen en constant de ontwikkelingen te volgen. Gelukkig is een ervaren tekstschrijver goed op de hoogte van de regels.
Ik weet zelf het best welke schrijfstijl bij mijn bedrijf past
Een goede copywriter moet niet alleen op de hoogte zijn van SEO-voorschriften. Ook de (schrijf)stijl, smaak en visie van het bedrijf spelen een grote rol bij het schrijfproces. Je kunt het als een keerzijde zien dat een tekstschrijver jouw onderneming (nog) niet goed kent. Wellicht twijfel je of een contentschrijver de gewenste boodschap kan overbrengen. Zulke twijfels zijn heel begrijpelijk. Je kent jouw bedrijf immers zelf het best. Toch hebben we gemerkt dat copywriters juist heel eenvoudig een stijl oppikken. Als schrijver ontwikkel je een soort vaardigheid om snel een schrijfstijl te herkennen en reproduceren. Het klinkt misschien gek, maar door genoeg ervaring neem je dan van nature het juiste taalgebruik over.
Een tekstschrijver inhuren is te duur
Naast de al genoemde bezwaren op een schrijver inhuren, is er nog een belangrijk punt: geld. Als ondernemer wil je natuurlijk altijd kosten besparen. Er zijn echter bepaalde investeringen die zichzelf terugbetalen. Online marketing is daarvan een passend voorbeeld. Zonder bekendheid kun je tenslotte niets verkopen. Het hoofddoel van SEO is meer klanten verwerven door beter vindbaar te zijn. Hoe meer bezoekers, hoe meer klanten en als gevolg meer omzet. Een copywriter inhuren lijkt misschien duur, maar als je ziet wat het oplevert, valt dit erg mee. Informeren naar de kosten kan hoe dan ook geen kwaad: de kans is groot dat de tarieven zelfs lager zijn dan je verwacht.
Er zijn veel voor- en tegenargumenten te bedenken voor het inhuren van een tekstschrijver. Wat uiteindelijk de beste keuze is, hangt natuurlijk helemaal af van jouw persoonlijke situatie. Ben je zelf tot de conclusie gekomen dat de voordelen toch opwegen tegen de nadelen? Neem dan gerust contact op om te kijken naar de mogelijkheden!